Olej 10W40, czyli skuteczność półsyntetyka

Czy olej półsyntetyczny może być dobrym wyborem, gdy zależy nam na kondycji silnika? Mogłoby się wydawać, że we współczesnej motoryzacji liczą się dokładność i precyzja, a w tym przypadku już sama nazwa wskazuje, że mamy do czynienia z rozwiązaniem pośrednim, kompromisowym i nie do końca precyzyjnym. Mimo to wielu kierowców wybiera takie rozwiązanie, a szczególną popularnością w tej kategorii cieszy się olej silnikowy 10W40. Czym charakteryzuje się ten olej i skąd wynika jego popularność?

Oleje półsyntetyczne i ich specyfika

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym są oleje półsyntetyczne. To oleje silnikowe, które łączą w sobie zalety olejów mineralnych oraz olejów syntetycznych. Właśnie dlatego bywają one określane mianem pomostu pomiędzy tymi rozwiązaniami. Ich skład stanowi mieszankę bazy mineralnej i syntetycznej w różnych proporcjach. Przy czym baza mineralna zazwyczaj jest w przewadze, a syntetyczne substancje nie przekraczają 30% ogólnego składu. Proces ich produkcji polega na uszlachetnianiu produktów powstających w trackie destylacji ropy naftowej. Swoiste połączenie zalet innych typów olejów sprawia, że olej półsyntetyczny, taki jak olej 10W40, zapewnia lepsze właściwości smarne niż oleje mineralne, czego przykładem może być olej 15W40.

Oleje 10W40 w praktyce

Typowe półsyntetyki, takie jak produkty o oznaczeniu 10W40, chronią silnik samochodu w sposób optymalny. Oleje 10W40 są uniwersalne i sprawdzają się w wielu modelach samochodów, użytkowanych w klimacie umiarkowanym. Według zapewnień producenta oleju, ich właściwości utrzymują się latem, gdy wyższa temperatura stanowi wyzwanie dla silnika. Zimą mogą pojawić się pewne problemy, ponieważ dolną granicą ich prawidłowego działania jest temperatura -25℃. Jeżeli przewidujemy, że samochód będzie eksploatowany w warunkach ostrego mrozu, znacznie lepiej wybrać olej syntetyczny. Przykładem preparatu, który świetnie poradzi sobie zimą jest olej 5W30. Olej silnikowy 10W40 można stosować w przypadku silników benzynowych, diesla oraz pojazdów wyposażonych w instalację lpg.

Różne oleje silnikowe, różne ceny

Z punktu widzenia kierowców istotne znaczenie mają ceny produktów, więc warto wspomnieć, że olej 10W40 pod tym kątem prezentuje się korzystnie. Choć zapłacimy za niego więcej, niż nawet za dobry olej mineralny, to będzie on tańszy od olejów syntetycznych. Oleje półsyntetyczne zazwyczaj są tańsze od syntetycznej konkurencji i droższe od mineralnych odpowiedników. Trzeba jednak pamiętać o tym, że kiedy zastanawiamy się, jaki olej silnikowy wybrać, na pierwszym miejscu trzeba stawiać zalecenia producenta samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *