Kontrolka Check Engine – co oznacza kontrolka silnika?

Od pewnego czasu każdy nowy samochód powinien być wyposażony w układ samodiagnozy. Układy elektroniczne samodzielnie wykrywają usterki, które grożą pogorszeniem osiągów i bezpieczeństwu podróżujących a także zagrażają środowisku. O posiadaniu takiego układu bardzo często kierowca przekonuje się, gdy zapala się kontrolka silnika, czyli popularny „check engine”.

Kiedy dochodzi do zapalenia kontrolki silnika?

Zapalenie „check engine” spowoduje odnotowanie przez komputer nieprawidłowości w jednym z czujników i dokonanie pomiaru wartości, który wykroczy poza założone przez producenta parametry. Często są to błahe powody, jak wilgoć we wtyczkach i zaśniedzienie styków. Wtedy silnik pracuje normalnie, ale zauważalny jest wzrost zużycia paliwa czy brak pełnej mocy. Gdy do tego dochodzi, należy koniecznie udać się do diagnosty, który podepnie komputer do samochodu i sprawdzi, co było przyczyną zapalenia się kontrolki. Samo skasowanie błędu do niczego nie prowadzi. „Check engine” zgaśnie tylko na chwilę. Tylko usunięcie przyczyny, wiążące się przeważnie z wymianą części, spowoduje kompletne wygaszenie informacji.

Po dokonaniu naprawy, zwykle potrzeba czasu, aby kontrolka zgasła lub też kod błędu zostanie samoczynnie skasowany z pamięci. Po kilku odpaleniach silnika może się okazać, iż przyczyną oświecenia „check engine” było niskie napięcie instalacji podczas rozruchu. Zapalenie się informacji podczas jazdy sygnalizuje, iż należy udać się do warsztatu i podłączyć pojazd do komputera. Nie można tego ignorować, mimo że ikona po pewnym czasie sama gaśnie, ponieważ nie oświeciła się ona bez powodu. Może być dopiero sygnałem, że z samochodem dzieje się coś niedobrego. Warto dowiedzieć się czegoś o aucie, zanim dojdzie do poważniejszej usterki.

Usterki powodujące zapalenie kontrolki

Najczęstszymi przyczynami, stanowiącymi powód zapalenia się kontrolki silnika są:

  • awaria sondy lambda, powodująca gorsze osiągi i wyższe zużycie paliwa,
  • awaria katalizatora albo filtra DPF, co powoduje niedostateczne oczyszczenie spalin,
  • usterka wtrysków, kiedy do cylindrów dostaje się niepożądana dawka paliwa,
  • zablokowanie zaworu EGR, ograniczające skuteczność układu oczyszczania spalin,
  • błędy w funkcjonowaniu układu zapłonowego, negatywnie wpływające na osiągi pojazdu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *