Jak naprawić wał napędowy?

Niestety, właściciele aut często bagatelizują problemy z wałem napędowym, a mechanicy uznają go za zbyt prosty, aby szukać w nim przyczyny awarii. W tym wpisie dowiesz się, jakie są objawy uszkodzonego wału napędowego, aby móc odpowiednio wcześniej podjąć kroki oraz znaleźć przyczynę usterki.

Co to jest wał napędowy?

Wał napędowy jest elementem konstrukcyjnym samochodu, który służy do doprowadzania napędu do poszczególnych podzespołów samochodu. Nie jest możliwe połączenie ich w inny sposób, gdyż są zbyt oddalone od siebie. Stosuje się je najczęściej w samochodach, w których silnik jest umieszczony z przodu, ale napędza tylną oś. Wał napędowy składa się z:

  • Przegubu krzyżakowego (wał Kardana),
  • Połączenia przesuwnego,
  • Złącza kołnierzowego,
  • Rurowego korpusu.

Jak działa wał napędowy?

Aby wał napędowy działał w prawidłowy sposób, niezbędne jest połącznie dwóch identycznych zestawów sprzęgła Kandana, które odchylają się od siebie w zależności od prędkości. Jeżeli chcemy, aby układ ten działał odpowiednio, oba elementy muszą być ułożone w równoległy do siebie sposób, co umożliwia uzyskanie stabilnej prędkości wyjściowej. Co istotne, składowe te muszą być wyważone tak, aby w jak największym stopniu zniwelować niewywagę, która jest czymś naturalnym oraz wynika z obróbki oraz montażu urządzenia. Kluczem do sukcesu jest zredukowanie ich do poziomu, który nie będzie zaburzał pracy pojazdu. Aby wał napędowy działał w prawidłowy sposób, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • Niezbędne jest dokładne ustawienie sprzęgieł względem siebie,
  • Równie ważne jest uzyskanie równoległości osi aktywnej oraz biernej,
  • W wyważaniu wałów napędowych niezwykle istotne jest traktowanie go jako całości i nie powinniśmy dokonywać po tej czynności żadnych zmian.

Najczęstsze przypadki awarii wału napędowego

Zbyt częsta wymiana podpory

Klienci często decydując się na wymianę podpory zapominają o tym, że powinniśmy decydować się tylko na elementy sprawdzonych producentów oraz wystrzegać się marek no name. Najczęściej, gdy diagnozujemy samochód pod tym kątem, a dodatkowo wiemy, że podpora była wymieniana często, możemy zdiagnozować dwa najczęstsze przypadki. Pierwszą opcją jest uszkodzenie łożyska. Najczęściej bierze się to ze słabej jakości zastosowanych elementów. Z drugiej strony spotykamy się z uszkodzeniem gumowego wkładu. Wówczas zakładamy, że przyczyną awarii jest krzywy wał lub jego rozważenie.

Wymiana krzyżaka zaciskanego na własną rękę

Niestety często możemy spotkać się z efektami naprawy na własną rękę przez mechaników lub samych właścicieli samochodów. Najczęściej decydują się oni na zagniatanie lub spawanie krzyżaków lub spawanie podkładów do krzyżaków. Niestety najczęściej są to zabiegi skazane na niepowodzenie. Głównym powodem, dla którego nie powinniśmy podejmować się naprawy wału na własną rękę jest późniejszy brak możliwości dobrego wyważenia go.

Naprawa wału napędowego – podsumowanie

Nie warto bagatelizować objawów uszkodzonego wału napędowego, ale nie powinniśmy również podejmować się jego naprawy na własną rękę bez dokładnej znajomości zagadnienia. Źle zreperowany wał może rzutować i powodować usterki innych elementów pojazdu. Z tego powodu, warto zlecić naprawę wału sprawdzonemu specjaliście.

Źródło zdjęć: freepik.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *